Sažetak | U ovom diplomskom radu obrađeni su problemi zapljuskivanja u djelomično ispunjenim tankovima, pod djelovanjem vanjske uzbude, tj. zadanog njihanja broda na valovima. U Uvodu rada ukazano je na važnost pomorstvenih svojstava broda i na neke povijesne podatke važne za razvoj teorije pomorstvenosti i brodogradnje uopće, te je dana definicija zapljuskivanja, i još nekoliko podataka koji predočavaju, kako ekonomsku važnost zapljuskivanja, tako i njegovu nelinearnu i slučajnu, a time i složenu prirodu. U sljedećim poglavljima opisana je fizikalna suština zapljuskivanja s prikazom osnovnih načina gibanja tekućine i njima uzrokovanih dinamičkih opterećenja. \Navedeni su, i kritički opisani, pristupi istraživanju i rješavanju problema zapljuskivanja, kakvi se njeguju u istraživačkim institutima i vodećim klasifikacijskim društvima, kao i pravila koja klasifikacijska društva propisuju za djelomično ispunjene tankove. Dan je osvrt na značajke materijala tanka, koje su važne za analizu učinaka zapljuskivanja. \Na posljetku, obrađen je postupak za analizu zapljuskivanja, razvijen u klasifikacijskom društvu Lloyd's Register, kao i numerička metoda proračuna zapljuskivanja temeljena na rješavanju Navier–Stokesovih jednadžbi, te je proveden proračun zapljuskivanja za središnji i pramčani tank tankera nove generacije STENA PARIS, izgrađenog u brodogradilištu BRODOSPLIT. Razmatrano je zapljuskivanje pri ljuljanju i posrtanju broda. Postupak procjene strukturne izdržljivosti opisan je i primijenjen na strukturne elemente središnjeg tanka u uvjetima zapljuskivanja, pri ljuljanju broda. |