Naslov Kriteriji identifikacije zajedničkih komponenata familije proizvoda
Naslov (engleski) Product family common components identification criteria
Autor Davor Pavlić
Mentor Dorian Marjanović (mentor)
Član povjerenstva Dragutin Ščap (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dorian Marjanović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Bojan Jerbić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Neven Pavković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jože Duhovnik (član povjerenstva) VIAF: 58847616
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet strojarstva i brodogradnje Zagreb
Datum i država obrane 2008, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Strojarstvo
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 62 - Inženjerstvo. Tehnika. Tehnologija
Sažetak Raznolikost potrošačkih potreba, povećanje konkurencije, brza izmjena tehnologije te skraćivanje vremena pojave proizvoda na tržištu dio su zahtjeva s kojima se susreću današnje tvrtke na globalnom tržištu prilikom razvoja i konstruiranja proizvoda. Jedan od načina zadovoljavanja zahtjeva potrošača i tržišta je u široj ponudi asortimana proizvoda. Nekontrolirana šira ponuda asortimana proizvoda ima za posljedicu i veće troškove. Povećanje udjela jednakih komponenata u asortimanu proizvoda omogućuje tvrtkama smanjenje troškova uz istovremeno ostvarivanje šire ponude asortimana proizvoda. Takvim pristupom tvrtke su orijentirane prema razvoju familije proizvoda. Provedeno teorijsko i primijenjeno istraživanje rezultiralo je definiranjem kriterija i postupka identifikacije i analize zajedničkih komponenata skupa proizvoda. Postupak započinje određivanjem vanjske i unutarnje raznolikosti među proizvodima. Vanjska raznolikost određuje se na temelju postojeće grupe proizvoda i opisuje raznolikost funkcija proizvoda vidljivu sa strane kupca. Unutarnja raznolikost temelji se na određenoj vanjskoj raznolikosti i predstavlja način realizacije vanjske raznolikosti. Za potrebe analize grupe proizvoda, sa ciljem određivanja stupnja istovjetnosti, definira se funkcijsko-sklopna struktura proizvoda. Za funkcije na najnižim nivoima u funkcijsko-sklopnoj strukturi računa se pojedinačni stupanj istovjetnosti prema metodi „Ukupne konstante indeksa istovjetnosti“. Na temelju dobivenih vrijednosti, razvrstavaju se funkcije koje imaju niži stupanj istovjetnosti od onih funkcija koje imaju viši stupanj istovjetnosti. Kod funkcija s nižim vrijednostima stupnja istovjetnosti potrebno je identificirati komponente koje najviše utječu na smanjenje stupnja istovjetnosti. Identifikacija komponenata vrši se pomoću metode „Indeksa istovjetnosti dijela komponente“. Identificirane komponente potrebno je dalje analizirati i rekonstruirati. Rezultat analize i rekonstrukcije takvih komponenata je nova verzija komponente kojom će se zamijeniti više postojećih verzija komponenti. Kod funkcija koje imaju viši stupanj istovjetnosti potrebno je identificirati komponente koje se višestruko koriste u varijantama proizvoda. Komponente koje povećavaju stupanj istovjetnosti potrebno je zadržati ili djelomično rekonstruirati kako bi se komponente još više ponovno koristile. Definirani kriteriji i postupak identifikacije i analize zajedničkih komponenata skupa proizvoda primijenjeni su i detaljno opisani na industrijskom primjeru strujnog mjernog transformatora tvrtke KONČAR – Mjerni transformatori.
Sažetak (engleski) Variety in customers’ demands, increasing competition, rapidly changing technologies and shortening time to market describes driving forces for product development process. Manufacturing companies respond with different approaches on those driving forces. One of the approaches is to offer a wider range of product assortments. If the potential of component commonality is neglected, the explosion of product assortments leads to high costs in design, production, assembly etc. Therefore, companies need to design a wider range of product assortments with the less variations in design by increasing the reuse of components. With that approach companies are focusing to the development of product family. Conducted theoretical and practical research has resulted in definition of the criteria and process of identification and analysis of common components in group of products. The process begins with the analysis of internal and external variety among the group of products. External variety is defined from the existing group of products and it represents the necessary functional variety seen from the customers’, i.e. market, viewpoint. The required internal variety is defined based on the external variety, so that it represents the necessary variety seen from the company’s viewpoint. To analyse a group of products the function-assembly decomposition structure was established. For the functions at the lowest levels of each branch in the functionassembly decomposition structure the value of commonality index was calculated using the method “Total Constant Commonality Index”. Based on the calculated data the functions are classified as the functions with the lower and higher values of commonality index. The identification of components which have a stronger influence on the reduction of the commonality value has to be applied to the set of functions with the lower value of commonality index. Identification of components is applied using the method Component Part Commonality Index. Identified components have to be further analyzed and redesigned. The result of redesign process is a new version of component which will replace existing components. The identification of components which are more often reused in the group of products has to be applied to the set of functions with the higher value of commonality index. Those components have to be kept or partially redesigned in order to achieve higher reuse of components. The defined criteria and process of identification and analysis of common components in group of products are applied and detailed described on the industrial example of current transformer of company KONČAR – Instrument transformers, Inc.
Ključne riječi
familija proizvoda
varijanta proizvoda
arhitektura familije proizvoda
modul
indeks istovjetnosti
ponovno korištenje
Ključne riječi (engleski)
product family
product variant
product family architecture
module
commonality index
reuse
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:235:806893
Studijski program Naziv: Strojarstvo i brodogradnja Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti (dr.sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-12-23 12:01:21