Abstract | Cilj rada je ispitati isplativost i mogućnost implementacije poduzeća za proizvodnju automobilskih pneumatika na teritoriju Republike Hrvatske te u skladu s tim dati osnovne uvjete koje je potrebno zadovoljiti da bi se ostvario profit. U radu je definirano prvih deset godina poslovanja poduzeća. Kao osnova za postavljanje koncepta poduzeća je poznavanje materijala potrebnih za proizvodnju automobilskih pneumatika. Osim vrste materijala potrebno je poznavanje njihovih osnovnih svojstva te imati uvid u strukturu suvremenog automobilskog pneumatika. Nakon definiranja materijala, slijedi definiranje konkurencije i ispitivanje tržišta. Temeljem analize konkurencije zaključeno je da su poduzeća Michelin, Bridgestone, Goodyear, Continental i Pirelli najveći konkurenti kako na svjetskom tako i na domaćem tržištu. S obzirom na njihovu veliku zastupljenost na svjetskom tržištu za ciljano tržište novog proizvoda izabrane su sljedeće zemlje; Poljska, Rumunjska, češka, Srbija, Manarska, Bugarska, Hrvatska, Slovačka, Bosna i Hercegovina, Slovenija, Albanija, Kosovo, Makedonija i Crna Gora. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku u zemljama ciljanog tržišta postoji 43 240 000 registriranih automobila. Pretpostavljeno je da je trajnost automobilskih pneumatika pet godina te da 60% tržišta čine R15 pneumatici koje će poduzeće proizvoditi u prvih deset godina poslovanja. Teži se zauzimaju 10% ciljanog tržišta u prvih deset godina te se stoga zaključuje kako postoji potreba za 2 076 960 komada pneumatika u desetoj godini. Za lokaciju proizvodnog postrojenja izabran je grad Vukovar. Ključni faktor pri donošenju ove odluke bila je poslovna pogodnost koju pruža odabrana lokacija. S obzirom da je definirana kao područje posebne državne skrbi, novim investitorima se pruža niz pogodnosti. Definirana je i organizacijska struktura te je zaključeno kako je odrenene djelatnosti potrebno prepustiti vanjskim poduzećima. Prikazan je i prijedlog sustava transporta (od dostave sirovine do distribucije proizvoda) te smjer daljnjeg istraživanja pneumatika (uporaba novih materijala i tehnologija). Opisana je i tehnologija proizvodnje pneumatika kao osnove za definiranje konkretnog procesa proizvodnje. Odabrani su strojevi proizvođača Harburg-Freudenberger iz Belišća. Za svaku godinu poslovanja definiran je točan broj potrebnih strojeva te predložen raspored postrojenja. Kontrola kvalitete opisanog procesa je sastavni dio svake etape u proizvodnji. Osim kontrole proizvodnje, kontrolira se i kvaliteta gotovog proizvoda i to; vizualni pregled, kontrola strukture, kontrola balansa i varijacija radijalne sile. Definirana je i struktura zaposlenih te je zaključeno kako je u prvoj godini potrebno 94 zaposlenih a u desetoj godini 311. Pretpostavljeno ulaganje za proizvodnju ove vrste ukupno iznosi 543 672 000 kn. Kredit bi se koristio u nekoliko dijelova što ovisi o broju potrebnih strojeva po godini. U nultoj godini ulaže se u izgradnju infrastrukture. Osim potrebnog ulaganja definiran je i profit pod nekoliko pretpostavki. Trošak proizvodnje jednog pneumatika iznosi 250 kn a njegova prodajna cijena u veleprodaji 337 kn. Takoner su u obzir uzeti i troškovi plaća zaposlenika, troškovi struje i ostalih režija, transporta, razvoja i marketinga. Kada se svi navedeni troškovi uzmu u obzir poduzeće počne ostvarivati profit u petoj godini poslovanja. Nakon deset godina poslovanja, podmirenja svih troškova poduzeće trenutna vrijednost poduzeća iznosila bi 9 459 181 kuna. Napravljena je i SWOT analiza prema kojoj je najveća prednost opisanog poduzeća mogućnost postizanja niske cijene i visoke kvalitete, a najveći nedostatak nepostojanje tradicije u odnosu na konkurenciju odnosno neprepoznatost branda na tržištu. Iz SWOT analize proizašla je strategija poduzeća te kratkoročni i dugoročni ciljevi poduzeća. Predložen je i vizualni identitet poduzeća temeljen na nazivu mrav, koji povezuje sposobnost mrava da podigne teret nekoliko puta veći od vlastite težine kao i automobilska guma. Osim toga i guma i mrav su crni, pokretljivi i u svom svijetu moćni. |